Czy zdajesz sobie sprawę z tego, że stres sprzyja tyciu? Ma to ścisłe uzasadnienie na poziomie biologicznym.  Stres podnosi poziom kortyzolu we krwi. Ta wysoka ilość kortyzolu nie dość, że wywołuje uczucie głodu to przyczynia się do odkładania tłuszczów w organizmie i sadełko rośnie. Co więcej, stres powoduje, że obniża się poziom serotoniny we krwi, która ma działanie uspokajające. Aby serotonina mogła powstać i ukoić skołatane nerwy, potrzebne są endorfiny. Aby wydzieliły się endorfiny musimy dostarczyć sobie węglowodanów czyli słodyczy. Dlatego najczęściej odstresujemy się przy pomocy czekolady… Co gorsza uspokajające działanie serotoniny, której stężenie podnosimy sobie słodyczami, trwa zaledwie do 3 godzin. Po tym czasie znowu zaczniemy rozglądać się, za czymś co by podniosło jej poziom…   (1)

Powstaje zatem pytanie co zrobić, żeby stres ograniczyć bądź zminimalizować?

Przede wszystkim nie ma w życiu sytuacji obiektywnie stresujących. To, co nas stresuje to nie sama sytuacja, ale to jakie nadajemy jej znaczenie, czyli jak o niej myślimy.

Przykładowo: nie zrobiłaś założonego sobie planu treningowego. Możesz zinterpretować to, co się stało na wiele sposób. Możesz z tego powodu pomyśleć sobie, że: „Wszystko na nic! Kolejne treningi pewnie też sobie odpuszczę i nigdy nie schudnę tych 5kg! Zawsze zawalam.” I taka interpretacja za pewne Cię zestresuje… W tej interpretacji doszło do wyolbrzymiania. Następuje wtedy, kiedy w sposobie w jaki interpretujesz sytuacje, nieświadomie wkradają się takie określenia jak: zawsze, nigdy, nic, wszystko. Staraj się je wyłapywać i sam/-a spróbuj je podważać. Na przykład w taki sposób: „Nie zrobiłam wszystkiego, ale zrobiłam dużą część ze swojego planu treningowego. Dzisiaj mi się nie udało, ale wczoraj tak, na pewno nadrobię to następnym razem.”

Skoncentruj się na swoich zasobach

Zasoby to wszystko to, z czego możesz czerpać pozytywną energię, kiedy poczujesz, że coś „przerasta” Twoje możliwości. Możesz odwołać się w umyśle do swoich dotychczasowe osiągnięć i sukcesów bądź zdobytej wiedzy. Możesz przejrzeć zdjęcia, które przypomną Ci o pięknych chwilach i wspomnieniach. Kochająca rodzina czy wspierający znajomi to również źródło wsparcia, które ma moc przywracania równowagi wewnętrznej.

Odzyskaj poczucie kontroli nad sytuacją

              Im większą w swoim odczuciu mamy kontrolę nad sytuacją, w której się znaleźliśmy tym mniejszy poziom stresu, który przeżywamy. Jeżeli decydujesz się zacząć ćwiczyć, może okazać się, że mniej stresująca będzie sytuacja, w której to Ty będziesz mógł/mogła zadecydować, ile przysiadów masz zrobić, niż myśl, że decyzję tą ma za Ciebie podjąć Twój trener. Podobnie, jeżeli zamierzasz przejść na dietę. Pozostawienie wszystkich decyzji w rękach specjalisty zamiast wzięcie ich, choć częściowo w swoje własne, może wzbudzić niepokój, że niewiele zależy od Ciebie. Dlatego oszacuj, ile kontroli potrzebujesz z zewnątrz. Zastanów się, ile musi dać Ci ktoś, żeby popchnąć Cię do działania, a w jakim stopniu to Ty musisz decydować, żeby czuć się komfortowo.

Spraw by nic Cię nie zaskoczyło

Przewidywalność jest ważna. Im więcej wiesz, tym bardziej przewidywalna będzie sytuacja, w której się znajdziesz, a to pozwali zachować Ci dystans i uchroni przed szponami stresu. Dlatego przygotuj się najlepiej, jak możesz, pogłębiając swoją wiedzę w temacie, który Cię stresuje. Przykładowo: przechodzisz na dietę. Waga pięknie leci w dół i nagle staje zupełnie w miejscu. Ty nie wpadasz w panikę i nie wyrzucasz wagi przez balkon w napadzie szału i rozpaczy, tylko wiesz, że to faza plateau. Rozumiesz, że to część naturalnego procesu chudnięcia i że to przejściowa sytuacja, która minie do trzech tygodni. Dzięki temu, że wiesz czego się spodziewać, nie przeżywasz stresu i nie odreagowujesz, jedząc.

Podsumowując:

Ograniczysz stres, kiedy:

  • …przeformułujesz na swoją korzyść, to co się wydarzyło. Z sytuacji, która zagraża Twojej samoocenie/ dobrostanowi na sytuacje, która jest wyzwaniem i okazją do rozwoju
  • …zatrzymasz wyolbrzymianie. Przestaniesz używać określeń typu: zawsze, nigdy, nic, wszystko itp. do opisywania rzeczywistości, która Cię przerasta
  • …weźmiesz sprawy w swoje ręce. Im większy czujesz wpływ na to, co się dzieje, tym mniej się stresujesz
  • …zaczniesz czytać, dowiadywać się, dopytywać. Im lepiej zgłębisz dany temat tym, mniejsze szanse, że coś Cię negatywnie zaskoczy

Źródło:

  • Kozłowska, K., Śnieżek, A.,Winiarska-Mieczan, A., Rusinek- Prystupa, E., Kwiecień, M. (2017). Wpływ czynników stresogennych na odżywianie. Probl Hig Epidemiol, 98 (1): 57-62

 

Tyjesz i nie wiesz dlaczego? Prześledź, co się dzieje!

0 0 vote
Article Rating
Share:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments